2018-09-25 Pierwsza zimowa wycieczka

W piątek lato , w sobotę powitanie jesieni, w niedzielę…

2018-10-05:07 Powitanie jesieni w Pawełkach

Piątek 5.10.2018 – pierwszy dzień rajdu. Zastanawiałam się, który raz…

2018-09-30 Krapkowice - Święto Dyni

Lato skończyło się tak nagle jak się zaczęło i trudno…

2018-05-01 - 06 Majówka w Jesenikach

Wyruszyliśmy ode mnie o godzinie 8:30 w składzie ja, Grażyna,…

Niedzielne wycieczki

Co tydzień w niedziele organizujemy wycieczki. Startujemy o godzinie 9,…

28-29.06.2014 Rajd do Niemczy

Prognoza pogody na sobotę i niedzielę była bardzo optymistyczna - bezchmurnie i ok. 27-29 stopni. Na szczęście nie sprawdziła się i była pogoda rowerowa - lekkie zachmurzenie, przelotne lokalne burze i ok. 23 stopnie.

O wyznaczonej godzinie na pętli Dambonia oprócz mnie nie było nikogo - czego się spodziewałem, bo nasi klubowicze konsekwentnie na dalsze imprezy organizowane przez NTR i TTH (i nie tylko) nie jeżdżą, a zwłaszcza te z noclegiem. Nie czekałem kwadransa, bo droga była daleka i wyruszyłem do Graczy przez Chróścinę i Prądy.

W Graczach grupy już nie było, ale dogoniłem ich po kilku km na pierwszym postoju. Okazało się, że nie byłem ostatni, który dołączył. Z Rajdera byłem sam, z klubu "Na Przełaj" z Brzegu 2 osoby, z Niemodlina i z Tułowic z NTR i TTH 8 osób oraz z Krakowa kilku indywidualnych turystów. I tak cała grupa 18-o osobowa przejechała gładko do Grodkowa (teren płaski i malowniczy). W rynku był krótki postój. Spotkałem grupę wycieczkową z klubu "Na przełaj" z Brzegu, którzy też jechali w podobnym kierunku. Grodkowa nikt nie zwiedzał, podobnie jak i innych miejsc na trasie i wyruszyliśmy wkrótce na zachód w kierunku Wzgórz Strzegomskich. Już za Grodkowem było widać Gromnik (393 m n.p.m.). Tam mieliśmy przejeżdżać. Do Przeworna było prawie płasko. I tu był kolejny postój. Ja zwiedziłem ogromny folwark zbudowany w większości z kamienia, a z daleka oglądałem zamek. Ten, jak i większość innych na trasie, jest własnością prywatną, jest ogrodzony i niedostępny, aby nawet bliżej podejść. Za Przewornem było już tylko w górę i w dół. Praktycznie połowa trasy w obie strony była "górska" i choć góry było widać z daleka (Masyw Ślęży, Góry Sowie, Góry Bardzkie), to można się było napocić na krótkich, ale stromych podjazdach. Gromnik objechaliśmy od południa nie główną drogą a właśnie takimi stromymi dolinami - nie wiem, dlaczego? To tylko wie Heniek Gałkowski, który tak poprowadził trasę. Jak już wszyscy się zebrali na ostatnim szczycie, ruszyliśmy dalej, ale niebawem był "skrót" - pułapka. Najpierw polna droga w dół. Myślałem, że będzie zjazd do najbliższej wioski. Ale nie, z pola wjechaliśmy do wąwozu o dosyć stromych zboczach. I tam zaczęło mocno padać, więc wszyscy założyli pelerynki i zeszli w dół - blisko ok. 200-300 m. Po przeprawie po kamieniach przez potok - Zimne Doły - byliśmy uratowani. Dalej szliśmy polną drogą ok. pół km i wreszcie jazda. Po 2 km wyjechaliśmy z lasu do wioski na asfalt. Zakończył się "skrót". Zaoszczędziliśmy ok. 2 km (po asfalcie było ok. 5 km) a czasowo trwało to 2 razy dłużej, choć było moc atrakcji terenowych. W barze był kolejny postój, suszenie ubrań i rozmowy z miejscowymi "oprzymurkami". Pojechaliśmy dalej kilka km i tu był wjazd w kolejny "skrót" po polach (pomiędzy Kazanowem a Komorowicami). Ponieważ było po deszczu, więc czułem, co będzie i wybrałem objazd po asfalcie (Heniek to opisał: laboratorium badawcze przyczepności gliny do opon rowerowych i obuwia sportowego), tym bardziej, że w sąsiedniej wiosce był pałac. W Wąwelnicy rzeczywiście był okazały dwór - pałac, ale zasiedlony przez miejscową ludność PGR-owską - podobnie jak i gdzie indziej. Zrobiłem fotkę i dalej w drogę. W Stachowie czekałem trochę na grupę, która po gliniastych i błotnistych drogach doznawała kolejnych atrakcji terenowych. Dalsza trasa do Niemczy była po asfaltach. Teren mniej pofałdowany, więc jechało się spokojnie i płynnie. Po drodze jeszcze było kilka pałaców do fotografowania i przed Niemczą arboretum w Wojsławicach, no i oczywiście widoki, m.in. na Ślężę i sąsiednie górki. Była już godz. 19, więc w arboretum wszystko pozamykane. Pozaglądałem tylko przez płot. Arboretum jest tak ogromne, że na zwiedzanie trzeba poświęcić jeden dzień. Do Niemczy było już blisko - 2 km. Objechałem miasto od południa. Było widać skały, na których jest wzgórze starego miasta. Podjechałem od str. rynku pod zamek, ale brama była zamknięta. Zamek jest chyba prywatny, bo nigdzie w internecie nie znalazłem informacji, co w nim teraz jest. Objechałem mury obronne z XIV w. - największa atrakcja, pojechałem nad staw skąd widać zamek, a następnie pojechałem do szkoły gdzie mieliśmy nocleg. Niestety nie było prysznica i mycie się było w umywalce. Dobrze, że była ciepła woda i duża, wygodna łazienka. Rozpalono ognisko i wszyscy posiadali wkoło piec kiełbasy i rozmawiać. Nie posiedzieliśmy długo, bo ok. godz. 11 zaczęło mocno padać i wszyscy uciekli do szkoły. Tradycją tych rajdów jest, że zawsze kilka osób śpi przy ognisku, a niektórzy w namiocie. Tym razem nie dało się spać pod chmurką. Nocleg był na sali gimnastycznej na materacach szkolnych we własnych śpiworach.

Rano, po deszczu, ochłodziło się nieznacznie - tzn. ok. 20 stopni, ale było pogodnie. Śniadanie było przy ognisku, które na nowo rozpaliło się. Dojadaliśmy znowu pieczone kiełbasy i bułki z Niemodlina. Ok. godz. 10 wyruszyliśmy na przedmieście przy obwodnicy E87 na sadzenie dębu Bolesława I Chrobrego, który został przywieziony z pod Tułowic (ten rajd niejako rozpoczął obchody Milenium obrony Niemczy 1017). Był burmistrz Grzegorz Kosowski, kilku radnych i osoby ze Stowarzyszenia Miłośników Niemczy oraz pracownicy ogrodu w Wojsławicach (na stronie miasta Niemcza pojawił się artykuł i zdjęcia z tego wydarzenia, można też pobrać certyfikat). Brałem udział w kopaniu dołka - a ziemia gliniasta i twarda, więc nie było łatwo. Po posadzeniu dębu zrobiono pamiątkowe, grupowe zdjęcie i wszyscy podpisali certyfikat posadzenia. Dąb rośnie ok. pół metra na rok, więc warto przyjechać ponownie za 2-3 lata, aby go zobaczyć. W ub. roku posadziliśmy dąb w Kopernikach koło Nysy na podobnym rajdzie.

Po tej ceremonii ok. 11 tej ruszyliśmy w trasę w kierunku Ciepłowodów. Kiedyś jechałem do Niemczy inną drogą, sąsiednią, ale i ta okazała się bardzo malownicza, widokowa i niestety pagórkowata (Wzgórza Niemczańskie). Wiele podjazdów turyści przedeptali na nogach. W Ciepłowodach pojechałem pod zamek, ale ten też jest ogrodzony i pusty - gołe ściany bez okien. Z daleka zrobiłem zdjęcie. Postój był w karczmie - nowej i całej z drewna. Wnętrza ładne urządzone, stylowo ale i nowocześnie. Toalety super. Była pora obiadowa więc zjedliśmy szarlotkę na ciepło z lodami i bita śmietaną, do tego kawa. Aby "napić się" do syta musiałem do filiżanki ciągle dolewać wody. Kawa była tak mocna, że starczyła na pół litra wody. Z Ciepłowodów trasa prowadziła przez Stary Henryków do Henrykowa. Po drodze znowu dwory i kościoły - najczęściej mało ciekawe. W Henrykowie był postój na obiad i kto chciał objazd opactwa. Tym razem zrobiłem fotki z innej strony niż zwykle. Za Henrykowem już się trochę wypłaszczyło i jechało się lżej. Z oddali znowu widok na Gromnik. I tak od wioski do wioski dojechaliśmy do Kopic. Najbardziej okazały pałac był w Konarach - wyremontowany, zadbany. Folwark też w trakcie odbudowy. Było, co pooglądać, oczywiście tylko z zewnątrz. Przed Kopicami była droga polna, kilka km, ale szeroka, twarda i równa. Ostatnie zdjęcie zrobiłem przed dworem zarządcy majątku w Kopicach i już po asfaltach w stronę Opola. Grupa zaczęła zmniejszać się już od Henrykowa (niektórzy wsiedli do samochodu), ale za Kopicami nastąpiło ostatnie rozdwojenie i jedni pojechali do Graczy a ja z Heńkiem w stronę Tułowic. Zaczęło kropić i tak już było do Opola - coraz mocniej. Wiatr był w plecy, więc "goniłem" chmury deszczowe. Niebo było całkiem zaciągnięte, więc nigdzie nie zatrzymywałem się i już od Komprachcic padało mocno - wjechałem pod chmurę. Do domu przyjechałem przed godz. 20 i byłem mokry "do suchej nitki". Po pół godziny przestało padać i zaświeciło słońce - kto to mógł wiedzieć?

Rajd był bardzo udany. Trasa bardzo ciekawa, bo dużo obiektów historycznych. Połowa trasy była widokowa po pagórkach. Grupa jechała ok. 12-15 km/godz., więc miałem czas na odboczki, aby zobaczyć regionalne ciekawostki. W sumie zrobiłem ok. 215 km. Wszystko było ciekawie i dokładnie opisane w przewodnikach rajdowych opracowanych przez Heńka, które każdy dostał na starcie, więc jak ktoś chciał zwiedzać, to dużo zobaczył. Rajd, jak zwykle, był bardzo dobrze przygotowany. Samochód wiózł bagaże, więc większość uczestników jechała na pustych rowerach. Jak widać Niemcza jest osiągalna z Opola w ciągu jednego dnia i to bez większego wysiłku. Przy takim tempie jazdy i licznych postojach to rekreacja, nawet dla niewprawionych rowerzystów. Trasę wszyscy dzielnie przejechali, a byli i tacy, którzy na rower wsiadają sporadycznie, tylko z okazji takich rajdów i dali radę.